آمستردام شهر دوچرخه سواری دنیا

آمستردام شهر دوچرخه سواری دنیا

شاید جالب باشد بدانید که ترافیک کشور هلند روزگاری نه چندان دور در شرایطی مشابه با تهران امروز قرار داشت. دوچرخه سواری در آمستردام هنوز رواج چشمگیری نداشت و این موضوع باعث نارضایتی های بسیاری از فعالان مدنی شده بود. اما چه شد که کشور هلند و شهر آمستردام به طور ویژه، توانست به قطب دوچرخه سواری دنیا و فرهنگ دوچرخه سواری در آمستردام به الگویی برای سایر نقاط جهان بدل شود؟ با ادامه این مطلب همراه باشید تا به مسیری بپردازیم که طی آن تعداد دوچرخه سواران و دوچرخه سواری در آمستردام شهر دوچرخه سواری دنیا از تعداد مردمانش هم پیشی گرفت.

هلند، کشوری در محاصره موتورها

دهه 1970، یعنی چیزی در حدود 40 سال پیش، آمستردام شهری پر از وسایل نقلیه موتوری از قبیل خودروهای سواری، موتورسیکلت ها و اتوبوس ها بود. قیمت بنزین از سوی دولت کنترل می شد و تبلیغات گسترده ای برای ترغیب مردم به خرید خودرو صورت می گرفت. از آن جا که این کشور به سرعت در حال طی مسیر حرکت به سوی مدرنیزه شدن بود این تصور رایج بود که افزایش حمل و نقل موتوری می تواند این روند را تسریع بخشد. می توان حدس زد که این سیاست ها چه تاثیری بر چهره شهرهای بزرگ کشور هلند گذاشته بود. ترافیک های سنگین، آلودگی هوا و بدتر از همه، افزایش تلفات جاده ای از جمله این آثار بود. با افزایش آنها، نارضایتی های عمومی تشدید شدند و تغییر رویکرد به سمت حمل و نقل با دوچرخه به سرعت از سر گرفته شد.

[caption id="attachment_453" align="aligncenter" width="800"]آمستردام شهر دوچرخه سواری دنیا آمستردام شهر دوچرخه سواری دنیا[/caption]

افزایش نارضایتی های مدنی

آمستردام شهر دوچرخه سواری دنیا می باشد ، افرادی که در حوزه های مدنی فعالیت داشتند شروع به برپایی جنبش ها و تظاهرات خیابانی برای افزایش دوچرخه سواری در آمستردام کردند. یکی از این جنبش ها "کشتن کودکان را متوقف کنید" نام داشت که هم به تلفات جاده ای اشاره داشت و هم به آلودگی های بیماری زایی که می توانست جان کودکان و افراد آسیب پذیر را به خطر بیندازد. این اعتراضات به مسالمت آمیز ترین شکل ممکن انجام می شدند و بیشتر به جشن ها و کارناوال های خیابانی شبیه بودند. جالب آن که نیروهای پلیس هم در برگزاری این تظاهرات کمک می کردند و مانع آن نمی شدند. در پی این جنبش ها، سرعت گیرها در خیابان ها افزایش پیدا کرد تا از سرعت خودروها کاسته شود. مسیرهای ویژه ای برای دوچرخه سواری در آمستردام اختصاص یافت و بر تعداد آنها افزوده می شد.

تغییر الگوی عبور و مرور

در سال 1973، بحران اقتصادی موجب صعود چهار برابری قیمت بنزین شد. این افزایش قیمت ناخودآگاه به گسترش دوچرخه سواری در آمستردام کمک کرد. بعد آز آن بود که طرح یکشنبه های بدون خودرو در هلند به اجرا درآمد. در دهه 1980 مسیرهای شبکه ای برای سهولت دوچرخه سواری در آمستردام و دیگر شهرها اجرا شد و به مرور همه شهرهای هلند از این الگو پیروی کردند. عامل جغرافیایی که شامل هموار بودن سطوح و زمین های کشور هلند است نیز در این موضوع بی تاثیر نبود. تغییر روند دوچرخه سواری در آمستردام به طوری بود که امروزه حدود 400 کیلومتر مسیر مخصوص دوچرخه سواری در آن وجود دارد. همچنین 3400 کیلومتر طول کلیه مسیرهای ویژه دوچرخه در سراسر کشور هلند است.

دوچرخه سواری در آمستردام مشمول قوانین مخصوصی است که دوچرخه سواران را ملزم به حفظ نظم در حرکات و مانند آن می کند. آمستردام شهر دوچرخه سواری دنیاست که دوچرخه سواری در آن بسیار با سرعت انجام می گیرد اما توقف در پشت تقاطع ها و مانند آن به خوبی رعایت می شوند و از سوی پلیس راهنمایی با متخلفان برخورد می گردد.

[caption id="attachment_454" align="aligncenter" width="800"]تغییر الگوی عبور و مرور تغییر الگوی عبور و مرور[/caption]

آمستردام زیر پای دوچرخه سواران

آمستردام شهر دوچرخه سواری دنیا می باشد که امروزه دوچرخه سواری در آمستردام به یک فرهنگ بدل شده است. مردم را می توان دید که هر روز به دوچرخه سواری در آمستردام و دیگر شهرهای هلند مشغول هستند. کرایه دوچرخه بسیار متداول است و پارکینگ های دوچرخه در طبقات فراوان قابل مشاهده هستند. دوچرخه سواری در آمستردام با سرعت بالا انجام می شود و در طول روز همیشه باید مراقب باشید با دوچرخه سواران هلندی که با سرعت رد می شوند برخورد نکنید. دوچرخه سواری در آمستردام باعث شده آن را به نام شهر دوچرخه ها بشناسند.

در یک آمار جدید از دوچرخه سواری در آمستردام گفته شده بود که در حال حاضر 38 درصد از مردم این شهر از دوچرخه استفاده می کنند که البته تلاش برای افزایش و گسترش میزان دوچرخه سواری در آمستردام هم وجود دارد. مثل معروفی است که می گویند در هلند باید هر کسی دو عدد دوچرخه داشته باشد: یکی برای راندن و دیگری برای دزدیده شدن! سرقت دوچرخه در هلند بسیار رایج است و باید هنگام پارک آنها از قفل و ترجیحا زنجیر استفاده کرد. هرچند برای دوچرخه سواری در آمستردام، کرایه کردن راه مطمئن تر و به صرفه تری است.

[caption id="attachment_455" align="aligncenter" width="800"]آمستردام زیر پای دوچرخه سواران آمستردام زیر پای دوچرخه سواران[/caption]

مسیری طی شده و الگویی آموزنده

بی شک الگوی دوچرخه سواری در هلند و مسیری که برای رسیدن به جایگاه فعلی طی کرده است می تواند بسیار الهام بخش باشد. شهرهایی مانند اصفهان و یزد که زمین هایی مسطح و هموار دارند روزگاری زیر پای دوچرخه سواران بوده اند و شاید می شد آنها را شهر بدون خودرو نامید. در حالی که امروز اغلب شهرهای ایران دست به گریبان ترافیک های سنگین و آلودگی های ناشی از آن هستند. هرچند شهر بدون خودرو را امروزه نمی توان تصور کرد اما الگوی دوچرخه سواری در آمستردام الگوی خوبی است برای آن که چگونه یک شهر بزرگ و پرجمعیت توانست طی چند دهه به وضعیت بحرانی خود خاتمه دهد و جای خودروها را به دوچرخه بدهد.

[caption id="attachment_456" align="aligncenter" width="800"]مسیری طی شده و الگویی آموزنده مسیری طی شده و الگویی آموزنده[/caption]

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی برای سفر به اروپا با شماره همراه ۰۹۱۰۷۶۳۶۳۲۶ تماس بگیرید.

آژانس سفری دیگر مجری مستقیم در خصوص ویزای هلند ، وقت سفارت هلند ۸۸۸۵۱۰۸۰-۰۲۱