روز پادشاهی هلند

روز پادشاهی هلند

جشن روز پادشاهی هلند، هر ساله باشکوه در آمستردام برگزار می شود. هلند کشوری کوچک و حوزه پادشاهی هلند است. حکومت در کشور هلند بر اساس پادشاهی مشروطه است که شاه و ملکه در سیاست نقشی ندارند و نماد  وحدت ملی هستند. جشن روز پادشاه در هلند، سالهاست که در این کشور برگزار می شود. این جشن آیین مراسم ویژه ای دارد که در ادامه این مقاله با آن بیشتر آشنا می شوید.

تاریخچه این جشن و مراسم به زمان ملکه  ویلمینا برمی گردد که اولین بار در روز تولد 18 سالگی ملکه برگزار شد و  به نام روز ملکه شناخته می شد . پس از ملکه ویلمینا ملکه باتریکس که ملکه فعلی هلند است ، نیز روز ملکه را در همان 30 آوریل برگزار نمود با اینکه وی متولد 31 ژانویه است اما این کار را به دلیل احترامی که برای مادرش قائل بود و آب و هوای بهتر هلند در ماه آوریل نسبت به ماه ژانویه ، انجام داد. اما پس از کناره گیری ملکه به دلیل کهولت سن و  به نفع پسرش ویلیام الکساندر، تاریخ و نام این جشن نیز تغییر یافت که البته این تغییر هیچ‌گونه تاثیری بر نحوه برگزاری جشن و شور و شوق مردم نداشته است و هر ساله با شکوه هر چه تمام تر برگزار می شود. روز پادشاهی هلند،  هر ساله در روز 27 آوریل که مصادف با تولد پادشاه است در شهر استکهلم کشور هلند برگزار می شود. این روز به نام اتحاد ملی نیز شناخته می شود. روز پادشاهی هلند تعطیل رسمی است و اگر روز 27 آوریل یکشنبه باشد، این جشن در روز قبل یعنی 26 آوریل برگزار می شود. آب و هوای عالی استکهلم در این روز و شور و حال مردم در این روز، باعث شده که جشن روز پادشاهی هلند ، برای مردم این کشور بهترین روز در سال باشد. بیش از 700 هزار نفر هر ساله در این جشن شرکت می کنند و شهر استکهلم روزی شلوغ و پر از شادی و هیجان را تجربه می کند. حتی گاهی برخی از مردم سایر کشورها نیز راغب به حضور در این جشن هستند و برای شرکت در جشن روز پادشاه هلند ، به این کشور سفر می کنند تا در جشن مردم هلند همراه آن ها باشند. هر ساله در جشن روز پادشاه هلند ، خانواده سلطنتی از بخشی از شهر، به عنوان قسمتی از مراسم دیدن می کنند.

[caption id="attachment_445" align="aligncenter" width="800"]روز پادشاهی هلند روز پادشاهی هلند[/caption]

لباس های روز پادشاهی هلند

مردم در جشن روز پادشاهی هلند ، لباس هایی با رنگ نارنجی می پوشند که شامل تی شر و کلاه گیس های نارنجی است و صورت ها را به رنگ سفید ، قرمز و آبی نقاشی می کنند. رنگ این لباس ها  نشانه ای از نام خانوادگی خاندان سلطنتی این کشور است که اورانیه به معنی نارنجی است. مردم در این روز با پوشیدن لباس های نارنجی به جشن و پایکوبی در خیابان های استکهلم می پردازند. بیش از 50 سال است که مردم در این جشن حضور می یابند و تولد پادشاه خود را جشن می گیرند.

[caption id="attachment_446" align="aligncenter" width="800"]لباس های روز پادشاه هلند لباس های روز پادشاه هلند[/caption]

استفاده از گل های هلند در جشن روز پادشاه هلند

گل های کشور هلند در سراسر دنیا معروفند. همچنین این کشور به نام گل لاله نیز معروف است. در روز جشن پادشاهی هلند ، محل های عبور در شهر از گل های زیبا و رنگارنگ هلندی  تزیین می شود که جلوه ای بسیار زیبا به شهر می دهد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. خانواده سلطنتی نیز هر یک دسته گلی از گل های نارنجی به دست می گیرند.

[caption id="attachment_447" align="aligncenter" width="800"]استفاده از گل های هلند در جشن روز پادشاه هلند استفاده از گل های هلند در جشن روز پادشاه هلند[/caption]

حال و هوای استکهلم در جشن روز پادشاهی هلند

در این روز مردم در جای جای شهر استکهلم، به شادی می پردازند. کنسرت های خیابانی زیادی در شهر برگزار می شود و بسیاری از هنرمندان برای لذت بردن مردم و شادی آن ها به اجرای موسیقی می پردازند. کنسرت های بزرگی در میدان های رامبراند و موزه برگزار می شود. در این روز، دستفروش ها در قسمت های مختلف شهر بساط می کنند و اجناس خود را بفروش می رسانند. در واقع این روز، تنها روزی است که بساط کردن دستفروش ها ایرادی ندارند و نیازی به گرفتن مجوز ندارند. بازار کک ، فلی مارکت و وندل پارک از معروفترین بازارهای این شهر برای خرید و فروش در روز جشن هستند. در گوشه و کنار خیابان های شهر، مردم به خرید و فروش آثار دستی، هنری، لباس و .... مشغول هستند. حتی فروش نوشیدنی های الکی با درصد پایین الکلی در این روز نیز آزاد است و نیازی به مجوز ندارد. انواع خوراکی ها و نوشیدنی ها در این روز سرو می شود. شیرینی تومپوس که به رنگ نارنجی است و بین مردم هلند بسیار پرطرفدار است، نیز در این روز سرو می شود.

[caption id="attachment_448" align="aligncenter" width="800"]حال و هوای استکهلم در جشن روز پادشاه هلند حال و هوای استکهلم در جشن روز پادشاه هلند[/caption]

احزاب در جشن  روز پادشاهی هلند

در روز پادشاهی هلند، احزاب مختلف در این جشن حضور می یابند. هر حزب با اجرای موسیقی زنده و سخنرانی در روز جشن دیده می شوند. احزاب گوناگون با پوشیدن لباس های یکسان به صورت دسته ای ، بر روی قایق ها دیده می شوند. در این روز موجی عظیم و بی نظیر از قایق های نارنجی پوش در آب های استکهلم، با زیبایی هر چه تمام تر  و به صورت رژه از طرف مردم نمایش داده می شود. تعداد قایق ها معمولا در کانال شاهزاده، به دلیل روز تولد شاهزاده و نام این کانال در جشن روز شاهزاده در هلند بیشتر است.

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی برای سفر به اروپا با شماره همراه ۰۹۱۰۷۶۳۶۳۲۶ تماس بگیرید.

آژانس سفری دیگر مجری مستقیم در خصوص ویزای هلند ، وقت سفارت هلند ۸۸۸۵۱۰۸۰-۰۲۱