جمعیت یونان

جمعیت یونان

جمعیت یکی از عمده ترین مسائلی است که همواره از جانب دولت ها پیگیری می شود.به واسطه اهمیت این عامل در بسیاری از فاکتور های اقتصادی، اجتماعی، رفاهی و... همواره مورد بررسی تخمین و تحلیل بوده است؛ در ادامه به بررسی جمعیت یونان می پردازیم. کشور یونان به واسطه حضور در قاره اروپا همواره اهمیت زیادی داشته و بررسی جمعیت آن می توانید دید مناسبی از نحوه سیاست گذاری ها، سیاست های اجرایی رفاهی و... را در اختیار ما بگذارد. در این مقاله جمعیت یونان را با توجه به مساحت، میزان پراکندگی جمعیت، رشد جمعیت و مواردی از ای قبیل بررسی کرده و هر آنچه باید درباره جمعیت یونان بدانید را ذکر خواهیم کرد.

نکات کلی درباره جمعیت یونان

کشور یونان به مرکزیت آتن در جنوب شرقی اروپا و جنوب شبه جزیره بالکان واقع شده است. این کشور با وسعت 131990 کیلومتر مربع از کشور های اروپایی مهم است جمعیت یونان با توجه به آخرین آمار ها حدود 11.000.000 نفر است که با احتساب مساحت سرزمین پراکندگی جمعیت یونان در هر کیلومتر 86 نفر است. جمعیت یونان 17 درصد جمعیت کل جهان را تشکیل می دهد؛  یعنی از هر 617 نفر 1 نفر یونانی است؛ از نظر جمعیت کشور یونان در رتبه 84 جهان قرار دارد.

[caption id="attachment_88" align="aligncenter" width="780"]نکات کلی درباره جمعیت یونان نکات کلی درباره جمعیت یونان[/caption]

جمعیت یونان در سال ٢٠١٨

مطابق آخرین آمار ارائه شده از مقامات ملی یونان،طبق آخرین محاسبات ؛ جمعیت یونان بالغ بر١١،١٣٦،٧٣٩ نفر است.این تعداد در روز یکشنبه ٢١ اکتبر اعلام شده و آخرین بروز رسانی در این حیطه است. البته توجه داشته باشید که آخرین سرشماری رسمی انجام شده در کشور یونان در سال 2011 صورت گرفته است و این آمار اعلامی محتملا از طریق تخمین آماری محاسبه و  اعلام شده است.

جمعیت یونان و روند کاهشی آن

یونان در 5 سال اخیر شاهد کاهش جمعیت چشمگیری بوده است. عمده علت این امر عدم توازن بین متولدین و متوفیان در کشور یونان  است؛ به طوری که از سال ٢٠١٦  این رقم از اختلاف متوسط موجود در سال های قبل پیشی گرفت و در این سال وفات  ١١٨ هزار نفر  و  تولد ٩٨ هزار نفر اتفاق افتاد. با اعلام سازمان  آمار یونان نرخ مرگ و میر در سا ل ٢٠١٦  نسبت به زاد و ولد با کاهش ٢٥ هزار نفری مواجه بوده است. یکی دیگر از عواملی که در جهت کاهش جمعیت می توان به آن اشاره کرد، تمابل به ازدواج در سنین بالا است؛ که این امر باعث کاهش کشش به سمت زاد و ولد شده و در نتیجه با این که نرخ ازدواج افزایش پیدا کرده  تاثیری در افزایش جمعیت یونان ایفا نخواهد کرد. نرخ رشد جمعیت یونان در سال 2017، 1- درصد بوده و همچنان روند کاهشی خود را طی می کند.

[caption id="attachment_89" align="aligncenter" width="780"]جمعیت یونان و روند کاهشی آن جمعیت یونان و روند کاهشی آن[/caption]

محاسبه جمعیت یونان

محاسبه جمعیت توسط نهاد ها و ارگان های مختلف داخلی و خارجی مثل:بخش جمعیت سازمان ملل متحد، وزارت امور اقتصادی و اجتماعی و ... صورت می گیرد. محاسبه جمعیت یونان به روش های مختلفی از جمله:روش ریاضی،روش ترکیبی، روش سرشماری جمعیت، شاخص RTS، صورت می گیرد. روش ترکیبی و روش ریاضی امروزه استفاده بیشتری دارند چون زمان کم تری می طلب اند و نتیجه آنها با کمترین میزان خطا انجام می شود؛ اما سرشماری جمعیت هزینه زیادی را برای ارگان ها ایجاد می کند، زمان زیاد و تعداد افراد زیادی باید صرف این کار شوند و در نهایت هم نتیجه با دقت بالا ارائه نمی شود؛ چون در طول اتمام روند امکان به دنیا آمدن و مرگ افراد وجود دارد.

نکات قابل توجه در بررسی جمعیت یونان این است که به واسطه پراکندگی جزایر مختلف و وسعت این کشور و تقسیم بندی آن به 14 ناحیه که هر یک دارای چندین شهرستان کوچکتر هستند؛ محاسبه جمعیت کار دشواری است و هر زمان که از جمعیت یونان بحث می شود منظور جمعیت متمرکز شده در بخش های مرکزی است و حاشیه شهر ها عموما با شیوه های دقیق محاسبه نشده و آمار دقیقی از آن در دست نیست. اگر کشور قصد انجام فعالیت هایی را در باره محاسبه جمعیت دارد باید آن را تا تاریخ اول ژوئن همان سال ارائه کند؛  یعنی بر اساس قانون جهانی باید نتیجه این گونه فعالیت ها تا این تاریخ ارائه شده باشد حتی اگر این کار به صورت بومی (داخلی) صورت پذیرفته باشد و یک ارگان بین المللی خواستار آن نبوده باشد.

[caption id="attachment_90" align="aligncenter" width="780"] محاسبه جمعیت یونان محاسبه جمعیت یونان[/caption]

گروه های تشکیل دهنده جمعیت یونان

آخرین سرشماری انجام شده در یونان مربوط به سال 2011 است؛ مطابق این سرشماره جامعه یونان از نظر گروه های سنی به این ترتیب است:

1. افراد 0-14 سال 14.4%

2. افراد 15-64 سال 66.6%

3. افراد +65 سال 19%

که این آمار ها نشان دهنده حرکت جمعیت یونان به سمت جوانی جمعیت است که تبعات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را به دنبال دارد و دولت باید در جهت افزایش زیرساخت ها برای بالا نگه داشتن سطح رفاه اقدام کند. از نظر مذهب جامعه یونان با وجود مهاجران زیاد تنوع بالایی ندارد و حتی سخت گیری هایی نسبت به برخی اقلیت های مذهبی وجود دارد. عمده مردم در یونان مسیحی و  ارتدکس شرقی مذهب غالب در این کشور است؛ تنها اقلیت به رسمیت شناخته شده که حتی توسط دولت هم به رسمیت شناخته می شوند در این کشور مسلمانان یونانی هستند. مسلمانان یونان 98000 نفر بوده و از قوم های مختلفی مثل ترک ها، پومک ها، رومی ها و.... تشکیل می شوند. هیچ اطلاعات رسمی و دقیقی برای اندازه گیری اقلیت های قومی، مذهبی، زبانی و ... در این کشور در دست نیست و از سال 1951 تمامی سوالات مربوط به اقلیت ها در سوالات جمعیتی مربوط به آمار گیری ها لحاظ نشده است.

[caption id="attachment_91" align="aligncenter" width="780"]گروه های تشکیل دهنده جمعیت یونان گروه های تشکیل دهنده جمعیت یونان[/caption]

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی برای سفر به اروپا با شماره همراه ۰۹۱۰۷۶۳۶۳۲۶ تماس بگیرید.

آژانس سفری دیگر مجری مستقیم در خصوص ویزای یونان ، وقت سفارت یونان ۸۸۸۵۱۰۸۰-۰۲۱