دین مردم یونان

دین مردم یونان

یونان یکی از کشورهای متمدن در قاره اروپا است که سالیان سال تحت تأثیر فرهنگ های مختلف قرار گرفته است و تاریخی با قدمت دارد. دین مردم یونان را می توان مسیحی دانست که البته در گذشته اعتقادات دینی دیگری در میان مردم این سرزمین دیده می شد.

تاریخچه دین مردم یونان

اعتقاد به الهه متعدده نخستین اعتقاد مذهبی یونانیان بود که حدوداً دوره ای دو الی سه هزار ساله در میان این مردم رواج داشته اما دائماً دچار تغییر و تحول می شد. مردم این سرزمین برای خدایان خود جسم، صورت انسانی و حتی جنسیت قائل بودند. پس از مهاجرت هلن ها (اجداد یونانیان) از شمال به جنوب این سرزمین و پراکنده شدن آن ها در مناطق مختلف، اعتقاد به مظاهر طبیعی در میان مردم این سرزمین شکل گرفت. در میان تمامی اعتقادات و انواع دین مردم یونان، زئوس یا همان خدای آسمان از همه بالاتر و برتر بود. خدای دریا، خدای آفتاب، خدای جنگ و ... از دیگر خدایان مورد پرستش در دین یونان باستان بود.

[caption id="attachment_81" align="aligncenter" width="780"]دین مردم یونان دین مردم یونان[/caption]

آماری درباره دین مردم یونان

امروزه عددی بالغ بر 98 درصد از جمعیت کل این کشور، دین مردم یونان را تشکیل می دهد که در واقع دین مسیحیت و مذهب ارتدوکس می باشد. حدود 3 درصد دیگر مردم کشور یونان را مسلمانان تشکیل داده  و برخی دیگر کاتولیک رومی هستند. در این میان می توان اقلیت های رومی را یکی دیگر از انواع دین مردم یونان دانست. هر چند که برخی دیگر از مردم کشور یونان را مهاجرانی تشکیل می دهد که بنا به دلایل مختلف مقیم این کشور شده و دین خاص خود را دارند. اما تعداد آن ها بسیار اندک خواهد بود.

[caption id="attachment_82" align="aligncenter" width="780"]آماری درباره دین مردم یونان آماری درباره دین مردم یونان[/caption]

اعتقادات دینی مردم یونان

با توجه به اینکه بیش از 90 درصد دین مردم یونان را مسیحیت ارتدوکس تشکیل می دهد، لذا می توان گفت بسیاری از اعتقادات مردم این سرزمین و آداب و رسوم دینی در این کشور بر پایه همین مذهب خواهد بود. از این رو کلیسا نقش بسیار مهمی در میان یونانیان دارد و از قدرت بالایی برخوردار است. احترام به کلیسا اساس دین مردم یونان است و آن ها تا زمانی که  نوزادان خود را غسل تعمید ندهند نام او را صدا نخواهند زد. روز مذهبی نام گذاری برای کودکان از مهم ترین آداب مرسوم در دین مردم یونان به شمار می رود که به اندازه برگزاری جشن تولد برای آن ها اهمیت و ارزش دارد. از طرفی دیگر دین مردم یونان ایجاب می کند تا مراسمات عقد خود را در کلیسا و طی مراسم مذهبی برگزار کنند. جالب است بدانید در کشور یونان کمتر مراسم عقد و ازدواجی دیده می شود که در کلیسا برگزار نشود.

[caption id="attachment_83" align="aligncenter" width="780"]اعتقادات دینی مردم یونان اعتقادات دینی مردم یونان[/caption]

روز مقدس مذهبی یونانیان

با توجه به اینکه دین مردم یونان بر مبنای مسیحیت می باشد؛ لذا برگزاری روز مریم مقدس به عنوان یک روز مقدس مذهبی برای مردم این سرزمین بسیار حائز اهمیت می باشد. در این روز جشن های بسیاری در کلیساهای سراسر کشور برگزار شده و در کنار برگزاری امور مذهبی در این روز، مردم به صرف غذا و نوشیدنی دعوت شده و جشن و پایکوبی می گیرند. اهمیت این روز مقدس به اندازه ای است که در کشور یونان  روز پانزدهم آگوست یعنی همان روز مریم مقدس به عنوان یکی از تعطیلات مذهبی در نظر گرفته شده است.

[caption id="attachment_84" align="aligncenter" width="780"]روز مقدس مذهبی یونانیان روز مقدس مذهبی یونانیان[/caption]

تعطیلات مذهبی در یونان

روز عید پاک که مدت برگزاری آن یک هفته می باشد یکی از بهترین موقعیت ها برای تجربه سنت ها و عقاید در دین مردم یونان است. بنابر آداب و رسومی که برای این عید در نظر گرفته شد مردم کشور یونان به مدت چهل روز از خوردن محصولات حیوانی امتناع ورزیده و سعی می کنند از غذاهای گیاهی و دریایی استفاده کنند. البته ناگفته نماند که امروزه بسیاری از افراد به ویژه قشر جوان به این رسم 40 روزه پایبند نیستند . روز عید پاک یکی از مهم‌ترین روز های مقدس مذهبی در کشور یونان به شمار می‌رود. دوشنبه پاک روز شروع این چهل روز می باشد و مردم یونان همین روز را جشن می گیرند. در این روز مرسوم است همه مردم از خانه هایشان بیرون رفته و با خوردن غذاهای سنتی گیاهی، غذاهای دریایی و نوشیدنی ها به جشن و پایکوبی بپردازند. بادبادک بازی یکی از بخش های مهم شادی در این روز مذهبی بزرگ در میان مردم یونان خواهد بود.

 با توجه به اهمیتی که دین مردم یونان برای اکثریت آن ها دارد، کریسمس نیز از جمله تعطیلات مذهبی و جشن های بزرگ در این سرزمین به شمار می رود. اما لازم است بدانید روز عید پاک در میان مردم این سرزمین از اهمیت بیشتری نسبت به کریسمس برخوردار می باشد. جشن کریسمس تا رسیدن عید سال نو ادامه دارد و در روز عید مردم یونان به یکدیگر هدیه می دهند.

و اما در روز ششم ژانویه که مصادف می شود با روز ظهور و تجلی حضرت مسیح، مردم این سرزمین مراسم مذهبی خاصی را برگزار می کنند. در تمامی این کشور مردم صلیب ها را به دریا، دریاچه و یا رودخانه ها می اندازند، سپس شناگرانی که مهارت و شجاعت بسیاری دارند در آب شیرجه زده و صلیب های به آب انداخته شده را پیدا می کنند.

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی برای سفر به اروپا با شماره همراه ۰۹۱۰۷۶۳۶۳۲۶ تماس بگیرید.

آژانس سفری دیگر مجری مستقیم در خصوص ویزای یونان ، وقت سفارت یونان ۸۸۸۵۱۰۸۰-۰۲۱