تاریخ فرانسه

تاریخ فرانسه

تاریخ فرانسه، تاریخی پر بار است که، بیش از 2000 سال قبل آغاز می گردد. تاریخ فرانسه را می توان به 4 بخش کلی تقسیم نمود، تاریخ فرانسه پیش از تشکیل کشور مستقل، از تشکیل فرانسه تا انقلاب کبیر، انقلاب کبیر تا جمهوری سوم و جنگ های جهانی تا دوران معاصر است.

فرانسه

فرانسه کشوری در اروپای غربی است که، به لحاظ محدوده جغرافیایی تقریبا 6 ضلعی است. این کشور به مدت بیش از 1000 سال به عنوان یک کشور وجود داشته و بسیاری از وقایع مهم تاریخ اروپا و جهان را رقم زده است. فرانسه توسط کانال مانش در شمال غربی، لوکزامبورگ و بلژیک در شمال ، آلمان و سوئیس در شمال شرقی، ایتالیا در شرق، دریای مدیترانه در جنوب شرقی، اسپانیا و آندورا در جنوب و اقیانوس اطلس در جنوب وجنوب غربی محدود شده است. بریتانیا نیز، در شمال کانال مانش، در نزدیکی این کشور واقع شده است. این موقعیت قرار گیری، بر فراز و نشیب تاریخ فرانسه تاثیر زیادی داشته است. در تاریخ فرانسه، دو کشور انگلستان و اسپانیا همواره نقش پر رنگی داشته اند.

[caption id="attachment_304" align="aligncenter" width="780"]فرانسه فرانسه[/caption]

سرآغاز تاریخ فرانسه

اولین سوابق تاریخ فرانسه، مربوط به عصر آهن می شود. فرانسه کنونی به عنوان بخشی از، امپراتوری روم به عنوان گالیم، سرزمین گول(Gaul) یا گالیا (Galia) شناخته می شده است. بر این اساس، تاریخ فرانسه در کشور گل آغاز می شود. نویسندگان رومی، 3 گونه اصلی زبان را در این منطقه عنوان کرده اند. شامل: گول ها، آکویتانی و بلگای که، گول نسبت به 2 مورد دیگر بیشتر مورد استفاده بوده و زبان گویش مردم سلتیک به عنوان زبان گولش(Gaulish ) شناخته می شده است.

در طول هزاره یکم قبل از میلاد، یونانی‌ها، رومی‌ها و کارتاژیان ، مستعمرات را در سواحل مدیترانه و جزایر ساحلی تاسیس کردند. در اواخر سده دوم پیش از میلاد، جمهوری روم، گل جنوبی را به عنوان استان Narbonensis  ضمیمه امپراتوری نمود. در سال های بعد ارتش ژولیوس سزار بقیه گل را طی جنگ های متعدد، شکست داده و به خاک امپراتوری روم ملحق کردند. پس از آن سرزمین گول تحت تاثیر تضعیف امپراتوری روم، حمله بربر ها و مهاجرت نژاد های مختلف که، مهمترین آنها فرانک های ژرمن بودند قرار گرفت. در اواخر قرن پنجم پادشاه فرانک ها، شاه کلویی(King Clovis) بیشتر نواحی گلارو متحد کرد، اما برای تشکیل کشوری متحد ،سال های زیادی زمان نیاز بود. سرانجام در قرن نهم بخش غربی امپراطوری کارولینای شمالی، به شکل یکپارچه تحت سلطه خاندان کاپت (House of Capet) قرار گرفت و در سال 987 بعد از میلاد ، کشور فرانسه کنونی، تاسیس گردید.

وجه تسمیه کشور فرانسه

مطابق آنچه، در متون تاریخ فرانسه نگاشته شده، نام فعلی کشور فرانسه لغت "فرانتس"  یا "فرانسیا" (Francia) لاتین، به معنی کشور فرانس، مشتق شده است که، مردم آن منطقه را در قرن پنجم، در زمان سقوط امپراتوری روم غربی به دست آوردند. منطقه فرانسیا بخشی از امپراطوری کارولینای غربی بود که، طی قرن 5 تا 9 به شکل یکپارچه درآمد این کشور، در قرن نهم، به عنوان یک کشور مستقل شناخته شد.

تاریخ فرانسه پیش از انقلاب کبیر

پس از مرگ آخرین پادشاه کاپیتان، در سال 1328 ، جنگ های 100 سال بین خاندان Plantagenetو خاندان Valois بر سر تاج و تخت فرانسه درگرفت. این جنگ ها به شکل رسمی از سال 1337 در پی تلاش فیلیپ، از خاندان والیوس برای به دست آوردن ،دوک نشین اکتین با  ادوارد سوم، پادشاه انگلستان که، مدعی تاج و تخت و قلمرو فرانسه بود، آغاز شد. سرانجام این مجموعه جنگ صد ساله،  در سال 1453 با پیروزی خاندان Valois به پایان رسید. از چهره های مطرح این جنگ ها، ژاندارک از قهرمانان ملی فرانسه است.

پیروزی در جنگ های 100 ساله، تاثیر زیادی بر تقویت ناسیونالیسم فرانسوی و افزایش قدرت سلطنت فرانسه داشت. در طی دوره های بعدی، تاج تخت فرانسه به یک حکومت متمرکز و قدرتمند تبدیل شد. در طی قرون بعدی کشور فرانسه اصلاحات واحد اقتصادی، رنسانس و اصلاحات دینی پروتستان را تجربه کرد. در اوج تغییرات ساختاری فرانسه، حکومت بار دیگر، درگیر بحران جانشینی شد. آخرین پادشاه والوا، هنری سوم با خاندان بوربن و خاندان دوگیز وارد جنگ شد. پایان این جنگ با پیروزی خاندان بوربن و تاسیس سلسله بوربن ها به پایان رسید؛ خاندانی که تا انقلاب فرانسه قدرت را در دست داشتند. این خاندان قدرت و نفوذ فرانسه را بیش از پیش گسترش دادند . قدرت سیاسی فرانسه، در زمان لویی چهاردهم، به اوج خود رسید. در زمان لویی چهاردهم بناهای باشکوهی ساخته شد که؛ باغ و کاخ ورسای از جمله آن ها است.

[caption id="attachment_306" align="aligncenter" width="780"] شکوهی نامحدود؛ کاخ ورسای فرانسه[/caption][caption id="attachment_305" align="aligncenter" width="780"]وجه تسمیه کشور فرانسه وجه تسمیه کشور فرانسه[/caption]

تاریخ فرانسه بعد انقلاب کبیر فرانسه تا تشکیل جمهوری سوم

در اواخر قرن 18 به دنبال نابسامانی های اقتصادی شدید در کشور فرانسه و گسترش فقر در زمان لویی شانزدهم و ملکه ماری آنتوانت نا آرامی های گسترده ای اتفاق افتاد، که نهایتا منجر به انقلاب کبیر فرانسه در سال 1789 گردید. در پی انقلاب کبیر فرانسه مفاهیم گسترده ای وارد ادبیات سیاسی اجتماعی جهان شد ؛ من جمله حقوق شهروندی. با سرنگونی کلیه نهادهای وابسته به سلطنت در انقلاب فرانسه، کشور به مدت یک دوره به عنوان جمهوری اداره شد. تا زمانی که ناپلئون بناپارت، با اعلام کودتا ، امپراتوری جدید فرانسه را تشکیل داد. پس از شکست ناپلئون در جنگ های ناپلئونی، ناپلئون بناپارت به جزیره سنت هلن تبعید شد و حکومت سلطنتی جدید، تحت نام لویی هجدهم برقرار شد. سرانجام طی چندین تغییر رژیم، جمهوری فرانسه با نام جمهوری سوم در سال 1870 تاسیس شد.

[caption id="attachment_308" align="aligncenter" width="780"]تاریخ فرانسه بعد انقلاب کبیر فرانسه تا تشکیل جمهوری سوم تاریخ فرانسه بعد انقلاب کبیر فرانسه تا تشکیل جمهوری سوم[/caption]

تاریخ فرانسه در جنگ های جهانی تا جمهوری پنجم

در تاریخ فرانسه، فرانسه یکی از قدرت‌های سه‌گانه در جنگ جهانی اول بود و در کنار انگلستان، روسیه، ایتالیا، ژاپن، ایالات‌متحده و متحدین کوچک در برابر آلمان و قدرت‌های مرکزی جنگید. در جنگ جهانی دوم، فرانسه از نیروهای متفقین بود، در سال 1940 توسط آلمان نازی فتح شد و جمهوری سوم منحل گردید. برای مدتی بیشتر کشور، مستقیما توسط آلمان ها کنترل می شد. در این دوران بسیاری یهودیان فرانسوی کشته شدند. در این سال ها شارل دوگل، جنبش آزادی فرانسه را رهبری می کرد. در سال 1944 فرانسه آزاد شده و جمهوری چهارم تاسیس شد، که این جمهوری دیری نپایید و در پی بحران الجزایر ژنرال دوگل جمهوری پنجم فرانسه را در سال 1958 پایه گذاری نمود که، تاکنون ادامه داشته است. در این بین در تمام ادوار مشاهیر تاریخ فرانسه نیز همیشه زبان زد کشور های ارپایی نیز بودند که این خود یکی از افتخارات این کشور است.

[caption id="attachment_307" align="aligncenter" width="780"]تاریخ فرانسه در جنگ های جهانی تا جمهوری پنجم تاریخ فرانسه در جنگ های جهانی تا جمهوری پنجم[/caption]

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی برای سفر به اروپا با شماره همراه ۰۹۱۰۷۶۳۶۳۲۶ تماس بگیرید.

آژانس سفری دیگر مجری مستقیم در خصوص ویزای فرانسه ، وقت سفارت فرانسه ۸۸۸۵۱۰۸۰-۰۲۱